måndag, april 12, 2010

Nähä...

Jag lyckades få ett telefonsamtal precis när det var dags att gå och samtalet visade sig vara från arbetsförmedlingen. Och det kändes inte helt bra att hålla på och klä på sig jacka och slamra med nycklar och hoppa in i bilen mm när man pratar med dom..

Iaf så vart jag sen och när jag väl kom iväg kom jag på att jag hade zippzeronada bensin i bilen. Hm, man kommer kanske INTE till Upplands Väsby utan bensin... :/
Och när jag tankat klart så insåg jag att jag hade 12 minuter kvar på mig innan det började.. Grattis! Nog för att man slinka in lite sent, men det ska ju gärna vara en vits med att åka dit oxå. Och såklart så vart jag uppbokad för ett möte på torsdag, så då kommer jag inte heller hinna gå på vattengympan. Suck och dubbelsuck.

Dubbelsucken är för att arbetsförmedlingen vill att jag ska göra nån praktik. Tydligen så har de hittat på nått som heter lyftplatser, för de som är korttids-arbetslösa, så att man ska uppmuntras att förtsätta söka jobb eller bli uppmuntrad att börja studera. Känns ju helt vansinnigt iom att jag ändå inte kommer söka nått jobb efter avslutad praktik. (den är på ca 2 månader). då tänkre jag föda barn och sen vara mammaledig lääänge. Finns ju säkert de som behöver platsen mer.

Googlade lite på nätet om detta med lyftplatser. Det är regeringen som beslutat att man ska hitta 40 000 platser till de korttidsarbetslösa (varför inte satsa helhjärtat på de långtidsarbetslösa??) och att dessa platser beräknas kosta 2.3 MILJARDER utöver de pengar som de som gör praktiken får från försäkringskassan.

Man ska dessutom hitta platser åt 1000 elever som saknar betyg från grundskola och det kommer gå på 51 miljoner, och OK fine, här är jag väl iaf lite mer med. Man får ut en fot i arbetslivet och man erbjuds en plats på folkhögskola, MEN utbildningen får vara högst 3 månader. EEEHhhh hur många utbildningar är under 3 månader? Och vad hinner man lära sig på så kort tid? Heeeelt galet juh!

Utöver det kan ju nämnas att man satsat på 8000 yttligare fler sk coacher, nota 160 miljoner. (ni vet de där som lär en att göra ett Cv och som ifårgasattes av kalla fakta att en del av dom var spåtanter och andra kufar??)

Vidare får arbetsförmedlingen 600 miljoner för att förstärka sitt förvaltningsanslag, och det är för att kunna matcha och förbättra sin insatser för de som varit arbetslösa länge eller som nu ska ut i arbetslivet efter att ha blivit utförsäkrade (från sjukskrivning gissar jag).

Är det inte galet mycket pengar? Som hade kunnat användas på bättre sätt? Genom sänkt arbetsgivaravgift om man anstället de under 25 tex? Eller de över 50? Eller som varit sjukskrivna länge? Eller låta de som behöver vara sjukskrivna få vara det. Där hade man ju kunnat behöva göra lite bättre utredningar av folks (o)hälsa, innan man bara beslutar att tjoff, ni ska ut och arbeta. Eller försöka hitta ett arbete, vilket alla andra arbetslösa oxå gör...

Äh, kanske är jag bara negativ, men för min del så har verkligen inte arbetsförmedlingen hjälp mig ett endaste dugg, och då har jag ju haft en del kontakter med dom iom att jag haft lite luckor mellan mina bemanningsuppdrag. De har mest skickat mig på en massa onödiga (kostsamma i guess) infoträffar som jag varit på förut, suttit och gjort handlingsplaner som varit så dumma och uppenbara och självklara så det är larvigt..

Nä, jag är nog inte hélt med på deras linje. Bra för vissa kanske men annars tycker jag att de är mer ett kontrollorgan..

Nåja, jag får lägga mig i spabadet och vifta lite på benen och kanske rikta in en massagestråla rätt på svanken så löser det kanske sig ändå? :))

Nån som är sugen på att komma och joina?

Inga kommentarer: